Kursus i Familiesamtaler eller tilknyttende samtaler med vigtige voksne
Har man en funktion, hvor man skal støtte andre i at hjælpe og se et barns el. en ungs behov eller laver man egentlige familiesamtaler kan kurset med fordel også indeholde denne del. Det vil således ofte give god mening også at arbejde med, hvorledes man får de vigtige voksne – familien eller lærere/pædagoger – med i samtalerne for derved at støtte forældrene eller de professionelle i at se barnet eller den unge i et mere udviklingsorienteret perspektiv. Det er erfaringen at dette oftest ikke bare er mere effektivt, men også at de gensidigt tilknyttende samtaler giver både børnene, de unge og de voksne ny energi og tro på at ting kan forandre sig. Både for det enkelte barn eller unge, men også de voksne, der arbejder med dem.
Der lægges vægt på en indføring i, hvorledes man kan samtale med barnet/den unge både
ud fra et udviklingspsykologisk, men også et kommunikationspsykologisk
perspektiv. Ud fra denne viden gives der ideer til, hvorledes man med fordel kan koble sig på barnets/den unges dagsordener, og derved indgå i en udviklingsstøttende dialog med ham eller hende. Dette primært for at hjælpe de voksne til at forstå og se barnets/den unges perspektiv, men også for at han eller hun i mødet kan mærke de voksnes engagement og nysgerrighed som det opstår i samtalen.
I naturlig forlængelse af det laves øvelser, der muliggør umiddelbar feed-back og samtaler omkring det at få børn og unge i tale, men også for at optimere muligheden for at
man får øvet sig løbende efter kursusdagene.
Kurset har tidligere været afholdt som heldagsarrangement i en privat fritidsinstitution og for AKT-lærere og –pædagoger i Syddjurs Kommune.
Der blev i den forbindelse givet feedback fra et par af deltagerne:
”Oplægget fra Niels Morre, var meget inspirerende. Gennem oplægget
var der en fin balance mellem pædagogisk teori og praksis, hvilket gjorde det
nemt omsætteligt og dermed brugbart i egen praksis.
Niels Morre er en levende fortæller, som stiller gode reflekterede spørgsmål,
som igen lægger op til reflektion hos deltageren i forhold til egen
pædagogisk-praksis”. (Thomas Storgaard Nielsen, Inklusionskonsulent og
AKT-lærer, Marienhoffskolen, Ryomgaard).
”Som AKT- og inklusionsvejleder har man ofte samtaler med børn og unge i vanskelige livs – og læringssituationer. Vejledere i skolen er positioneret således, at vi kan
inddrage de vigtige voksne i et barns liv. Vi skal øve os i disse børnesamtaler
for barnet er afhængig af relationen til den voksne og kvaliteten af samtalen.
Det kræver, at vi kan koble os på barnets perspektiv og lede barnet videre med
gode spørgsmål, som åbner for nysgerrighed og undersøgelse af forskellige
udfordringer.
Som deltager på Niels Morres kursus beriges man med redskaber og grundig
teoretisk viden, som tilfører vejlederen kompetencer til at rammesætte og
facilitere udviklende børnesamtaler.” (Nete Fisker, AKT-vejleder i
Ådalsskolens almen- og specialklasser).
Selve kurset kan, alt efter ønske og behov og alt efter antal deltagere, have en varighed af 6 – 8 timer.